אנו יודעים שבעזרת שיפור חוויית המשתמש באתר האינטרנט ניתן להשפיע במידה גבוהה הן על הזמן הממושך שנשאר הלקוח באתר, והן על על אחוזי ההמרה שלו והן על הקידום בגוגל.
הכנו עבורכם מונחון UX / UI שימושי תהנו 🙂
דפוסי עיצוב הם דרך להפיכת אתר לידידותי יותר עבור המשתמש. דפוס עיצוב נכון מאפשר לגולש לאתר במהירות ובקלות את המידע שהוא מחפש, וכן לזהות את מיקומו באתר ולאפשר לו ניווט קל ואינטואיטיבי. דוגמה לדפוס עיצוב המאפשר איתור מידע מהיר הוא אינדקס ויזואלי על פי האל"ף בי"ת. דוגמה לדפוס עיצוב המאפשר ניווט קל וזיהוי של מיקומך באתר הוא מה שמכונה "פירורי לחם" (בהשראת סיפורם של עמי ותמי), ובו מוצגת לגולש הדרך שעבר על מנת להגיע למיקומו הנוכחי. למשל: אתר הבית > אודות > צוות ההנהלה.
שיטה מהירה לניהול דיון פורה, לאיתור בעיות ולזיהוי צרכים שיש לתת להם מענה במערכת קיימת, וכן בתכנון מערכת חדשה. קבוצת מיקוד היא למעשה חבורה מגוונת של אנשים המנהלים דיון פעיל באווירה נעימה ונוחה, ומעלים נקודות להתייחסות, צרכים שיש לתת להם מענה ואי התאמות, תקלות או בעיות שהם חוו עם המוצר. המטרה היא שהדיון יתקיים באווירה חיובית, ושכל אחד מן המשתתפים ירגיש נוח לחוות את דעתו בנושא הנדון, כך שבסופו ניתן יהיה לקבל תמונה מייצגת של דפוסים, צרכים, הרגלי חיים והרגלי שימוש שאליהם יש להתאים את המערכת או את המוצר.
שמישות היא גלגולה העדכני של "ידידותיות למשתמש", והיא עוסקת באומדן הנוחות של שימוש במוצר, באפליקציה או בתוכנה. עיצוב ותכנון נכונים יסתיימו בפיתוח מוצר בעל שמישות טובה, אשר השימוש בו קל ונוח. תכנון ועיצוב מצטיינים יתבטאו בפיתוח מוצרים שהשימוש בהם אינטואיטיבי, וברור מאליו למשתמש, כאילו היה טבעי ואינסטינקטיבי. שמישות נמדדת על פי קהל יעד מסוים, הקשר שימוש ומטרת שימוש. בנוסף לכך, שימושיות מודדת אפקטיביות – המידה שבה המוצר עושה את מה שהוא אמור לעשות; יעילות – עד כמה השימוש במוצר מהיר ומדויק; וסיפוק – מה רמת שביעות הרצון של המשתמש. אומדנים נוספים לשימושיות הם עד כמה קל ללמוד להשתמש במוצר, עד כמה קל לזכור את עקרונות השימוש במוצר וכמה שגיאות עושה המשתמש עד שהוא שולט בתפעול המוצר.
כאשר רוצים לוודא התאמה של תוכנה, מוצר או אפליקציה לחברה או לארגון מסוימים, מבצעים תצפיות. מטרת התצפית תלויה במוצר/בשירות/בתוכנה שברצונך להתאים לארגון המתוצפת. התצפיות יבדקו את דפוסי העבודה והתקשורת בארגון, את הארגון הפיזי של מרחב העבודה, את האווירה במקום ועוד כל מה שיכול להיות רלוונטי למוצר. חלק מהתצפיות מבוצעות פשוט על ידי התבוננות, וחלקן באמצעות ראיונות עם עובדי הארגון.
סקר משתמשים מזמין את הגולשים לחוות דעתם על מוצר, על אתר, על חברה או על שירות. הסקר מתבצע אונליין, והגולש בוחר אם לענות עליו או להמשיך בגלישה. סקר משתמשים יכול לתת אינדיקציות מצוינות לחוויית המשתמש, לכשלים במערכת, וכן לשינויים ולשיפורים שכדאי לערוך. יתרונותיו של סקר משתמשים הוא הפרעה מינימאלית לצרכן (להבדיל מסקר טלפוני, למשל), עלויות נמוכות ופריסה רחבה של משתתפים. חסרונותיו הם שלא ניתן להרחיב ולהעמיק בתשובות, וכי אין לך שליטה על אחוז משתתפי הסקר ועל אפיונם.
עיצוב מוכוון משתמש היא מתודת עיצוב המערבת את קהל היעד בכל שלבי התכנון, לשם דיוק והתאמה מקסימאליים של המוצר והממשק לקהל היעד שלו. לאחר שהוגדר קהל היעד של המוצר, משתמשים מייצגים של המשתמש העתידי משותפים בכל אחד משלבי פיתוח המוצר ועיצובו. התאמת המוצר לשימושו נבחנת ומוערכת עם סיומו של כל שלב. לבסוף, לאחר ההערכה, מתבצעים שינויים נדרשים. בכל שלב משלבי הייצור והפיתוח יתבצעו בדיקות התאמה והערכה, ובמידת הצורך יבוצעו שינויים והתאמות נדרשים.
מעקב אחר תנועת העין מאפשר לנו לזהות דפוסי סקירה של המשתמש, אזורים אפקטיביים במסך שהמבט נמשך אליהם בתדירות גבוהה ואזורים מבוזבזים שאליהם כמעט ולא מביטים. כמו כן, מעקב אחר תנועת העין מאפשר לנו לזהות את הדרך שהמשתמש עובר עד שהוא מבצע פעולה כלשהי. בעזרת מעקב אחר תנועת העין ניתן לאבחן ולאפיין דפוסים שונים של גולשים מגילאים שונים, בעלי השכלה שונה, מגדר שונה וכן הלאה. שימוש במעקב אחר תנועת העין מסייע להתאים את פריסת המסך, את צבעי המודעות, הכפתורים והבאנרים, וכמובן – את העיצוב הכללי ליצירת עניין, תנועה וביצוע פעולות באופן אופטימלי.